On the road... - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Marie-Louise - WaarBenJij.nu On the road... - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Marie-Louise - WaarBenJij.nu

On the road...

Door: Marie-Louise

Blijf op de hoogte en volg Marie-Louise

10 Oktober 2010 | Nieuw Zeeland, Taupo

Ja, hoera, het is er dan toch van gekomen, ik heb een auto!! Heel eerlijk gezegd, rij ik al twee weken rond, maar na mijn boekwerk van de vorige keer (beloof dit keer niet zo'n lang verhaal te houden :-)) wilde ik jullie niet gelijk lastig vallen met dit, voor mij, heugelijke feit. Het is niet de witte Mazda geworden, maar een grijze Daihatsu. Ik heb 'm gekocht van een mevrouw die er 15 jaar in heeft rond gereden, ze heeft 'm heel goed onderhouden (de auto is 20 jaar, maar er is nog spatje roest op te ontdekken) en ik kon 'm voor een erg fijn prijsje kopen, ik heb zelfs een autoalarm, niet dat je die hier in de verste verte ook maar nodig hebt, maar vind het toch wel grappig. Ik ben echt heel blij dat ik nu mobiel ben, want het is net wat makkelijker om bv. boodschappen te doen, naar kantoor te gaan als het geen fietsweer is, of te gaan sporten.

Natuurlijk was het in het begin wel even wennen om hier te rijden, niet alleen omdat het aan de verkeerde kant van de weg is, maar over het algemeen kennen mensen het woord "haast" niet en ook in het verkeer tuft iedereen er op z'n dooie akkertje op los. Ik heb een handgeschakelde auto, wat ik ook graag wilde, maar de versnellingsbak zit natuurlijk aan de verkeerde kant (links), de eerste dag ging het rijden een beetje met horten en stoten, maar inmiddels heb ik het onder de knie. Daarnaast heb ik niet eens zo vaak mijn ruitenwissers aangezet in plaats van mijn richtingaanwijzers, want deze zitten ook andersom. Het enige wat enigszins verwarrend blijft, is de voorrangsregel waar ik al over schreef. Nu is het echter zo dat vanaf het moment dat ik mobiel ben er een discussie is losgebarsten (of is dat teveel eer :-)) of deze regel wel gehandhaafd moet blijven. Een aantal politici vindt dat NZ deze regel moet afschaffen en hetzelfde beleid moet voeren als de rest van de wereld. Dit heeft wel tot gevolg, dat nu niemand het meer precies weet en mensen dus op elkaar gaan staan wachten bij een kruising tot het recht van de sterkste in werking treedt.

Hoe dan ook ik ben blij met mijn auto en tanken is hier ook nog lollig, want je betaalt zo'n 0,90 eurocent voor een liter benzine (daar kunnen we in NL alleen nog maar van dromen). De tripjes naar plaatsen als Rotorua, Hamilton en Napier (allemaal plaatsen die redelijk in de buurt liggen, zo'n 1 a 2 uur rijden) staan dus al gepland. Dit weekend was het de bedoeling om een "toeristisch Taupo weekend" met een bezoek aan de botanische tuin en een "thermal park" te houden, maar helaas de weergoden werkten niet echt mee, dus is het o.a. gebleven bij koffie drinken met mijn collega en sporten.

Ik ben sinds afgelopen week lid van een gym, deze zit om de hoek bij kantoor en de lessen sluiten erg goed aan bij mijn werktijden. In NL volgde ik zo'n 2x per week een Les Mills RPM (spinning) les. Les Mills is een NZ oud-atleet en het zal dus geen verrassing zijn dat de meeste gyms hier zijn programma's volgen. Erg handig voor mij, want kon van de week gewoon op de fiets stappen en de les, die hetzelfde was als in NL, volgen. Ik was alleen even vergeten dat ik de afgelopen weken niet zoveel heb gedaan, afgezien van wat lopen (NZ-ers zijn dol op lopen, ieder uur van de dag zie je mensen in sport outfits lopen/rennen, Lauren loopt bv. bijna iedere dag van 6 tot 7 's morgens (!) met haar hondjes, ik ben dus maar meegegaan in deze trend), de volgende dag had ik dus enorme spierpijn, ik had eerder in de week ook al een les bodybalance gevolgd en gezwommen, dus het was net even teveel van het goede :-)

Inmiddels ben ik weer "hersteld" en heb ik vanochtend 2km gezwommen. Voor mijn zwemcollega's: hier hebben ze het begrepen! In iedere baan ligt een lijn en er wordt duidelijk aangegeven welke banen "slow" en "fast" zijn. Met twee personen naast elkaar zwemmen en daardoor het halve bad blokkeren is niet mogelijk, heerlijk! Er is ook een 15 meter lang buitenbad, vorige week was het erg mooi weer en heb ik daar ook de nodige baantjes in gezwommen. Overigens was ik vanochtend het eerste half uur in mijn eentje in het hele bad!

Goed tot zover mijn sportieve prestaties, ter afsluiting nog even een weer update. De afgelopen twee weken hebben we echt lente-weer gehad, een heerlijk zonnetje, strakblauwe lucht en zo'n 16 graden. Met dit mooie weer zijn er ontzettend veel skydivers, we wonen dichtbij het vliegveld en de vliegtuigjes stijgen af en aan op. Het is een erg mooi gezicht om die mensen naar beneden te zien "dwarrelen". Skydiven staat ook op mijn lijstje, van dingen die ik hier wil doen, maar ik moet nog een klein beetje moed verzamelen :-)

Goed even terug naar het weer, de afgelopen dagen is de kou helaas weer teruggekomen en moet de electrische deken weer aan, het blijft een beetje onvoorspelbaar. De bomen staan echter al wel volop in de bloesem, een heel mooi gezicht, dus daar heb ik twee foto's van geplaatst. Ook een foto van het meer en in de verte de bergen met daarop de sneeuw, ik hoop dat het een beetje zichtbaar is, maar je moet maar van me aannemen dat het een onbeschrijflijk mooi gezicht is.

Hoop dat het weer daar nog een beetje mooi is, begreep dat er vorig weekend nog temperaturen van 20 graden zijn gemeten, lekker hoor!

Een fijne zondag gewenst (die van mij zit er alweer bijna op!)

Groet!

P.S. Misschien hebben jullie op tv iets gezien van mijn leefomgeving, want ik heb begrepen dat Herman den Blijker hier is geweest voor het beroemde forelvissen, waar Taupo bekend om staat.



  • 10 Oktober 2010 - 07:49

    Roel:

    Hey Loesie,

    Alweer een geweldig verhaal. Ik weet dat je van veel markten thuis bent en nu blijkt daar ook nog schrijven bij te horen. Petje af!
    Waar blijft de foto van Loe op de fiets met helm en hesje???

  • 10 Oktober 2010 - 17:09

    Gert Van Vliet:

    Lieve Lieve Marie-Louise.. Dan nu eindelijk een berichtje uit het verre Woerden van mij..Vanaf je eerste berichtje volg ik je al en telkens, op elk bericht wilde ik even reageren.. dus niet, maar nu wel hoor.. Fijn om je op deze wijze te kunnen meebeleven hoe het één en ander jouw daar vergaat.. Inmiddels heb ik me daarvan wel een beetje een beeld kunnen vormen.. Ik wacht nog steeds op een foto van Marie-Louise (in volledige outfit) op de wel hele sportieve fiets.!!! (moet je erwel bij lachen hoor) Ik had graag even de regen voor je uit willen zetten, ik begrijp dat me dat nu inmiddels wel gelukt is..
    Vandaar natuurlijk mijn late reactie.. En wat kan jij vertellen joh,, (verborgen tallent.??) Moet je ooit nog eens wat mee gaan doen.. Wellicht, kan ik dan nog eens jouw hulp inroepen,, haha..
    Lieveschat.!! 'k hoop gauw weer wat van je te horen,, eennuuhh doe Bono 25 nov, maar de groeten van mij.. Zeg maar die ouwe muzikant uit Woerden.
    lfs. Gert.

  • 10 Oktober 2010 - 19:30

    Mama :

    Hallo lieve Marie louise
    fijn om weer een leuk verslagje te lezen,en gaaf van de auto.Ik had Mary uit Wamel gesproken en hij vertelde dat een zoon van een hele goede kennis in cristencurchts
    woont en daar een bedrijf heeft.ook mary gaat jou verhaal volgen . Morgen ga ik weer even skypen met jou om ongeveer 10.00uur nederlandse tijd. groeten van je mam.horens

  • 12 Oktober 2010 - 10:14

    Truus Loeffen.:

    Hallo Marielou.
    Heel leuk om iedere keer jou verslag te lezen temeer dat het je ook goed gaat.Wij hebben een hele mooie week gehad maar nu is het wat somberder maar goed om te fietsen.Dat ga ik dus ook doen.Ons hondje wordt heel oud en traag hij is ongeveer 16 dus wat wil ik,Ik weet ook nog niet wat ik ga doen wanneer zij er niet meer is ,want mijn oppas in de vakantie zit heel vaak in Zundert.Waar ik natuurlijk voor haar ook heel blij mee ben .Ik ziewel wat ik doe komt tijd komt raad.Als er geengrotere problemen komen ben ik dik tevreden.Ik ben goed gezond en wat wil je nog meer op mijn leeftijd.Heelveel lieve groeten tot horens.

  • 16 Oktober 2010 - 10:19

    Jorn:

    Stoer. Die ziet er goed onderhouden uit. Lekker scheuren in de Daihatsu. Veel plezier!

    Gr.

    Jorn en Manon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Taupo

Lou Down Under

Recente Reisverslagen:

20 Juli 2011

The Countdown...

09 Mei 2011

Kilometers vreten...

11 April 2011

Spanning en sensatie...

05 Maart 2011

Goede tijden, slechte tijden....

23 Januari 2011

The Kiwi Way
Marie-Louise

Op 29 juli gaat mijn grote avontuur beginnen, een jaar wonen en werken in Taupo, Nieuw Zeeland! Nog twee weekjes in Nederland met veel bezoekjes aan familie en vrienden. Lijstjes afwerken van things-to-do, maar me vooral ook voorbereiden op deze enorme uitdaging!!

Actief sinds 16 Juli 2010
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 35998

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 10 Maart 2016

Hallo Wereld!

29 Juli 2011 - 27 Oktober 2011

Lou Down Under

29 Juli 2010 - 30 November -0001

Lou Down Under

Landen bezocht: