Land van de lange witte wolk - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Marie-Louise - WaarBenJij.nu Land van de lange witte wolk - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Marie-Louise - WaarBenJij.nu

Land van de lange witte wolk

Door: Marie-Louise

Blijf op de hoogte en volg Marie-Louise

31 Oktober 2010 | Nieuw Zeeland, Taupo

Ik heb het al eerder gezegd, de tijd vliegt... Ik ben inmiddels al drie maanden hier en bij jullie zal het inmiddels al langzamerhand kouder worden en kortere dagen, want de klok is een uurtje verzet. Hier genieten we juist van het lente-zonnetje die zich tot een uurtje of half 8 laat zien. De afgelopen weken was het weer heel aangenaam en dus reden om er op uit te trekken. Twee weken geleden ben ik in mijn grijze bolide richting Rotorua getuft, zo'n uur rijden van Taupo. Vrij recentelijk is hier een nieuwe "highway" geopend, nu moet je bij "highway" geen 6 baanse weg voorstellen waar je overheen kunt scheuren, nee het is gewoon een eenbaanse "snelweg" waar je maximaal 100 km mag rijden en waar fietsers ook vrolijk aan de kant rijden. Overigens was het voor de officiele opening mogelijk om deze weg per fiets of te voet te verkennen, dus dat hebben we een paar weken geleden gedaan. Het is ook onderwerp van discussie in Taupo, want de locale middenstand is bang dat de toeristen door deze "ETA" (de nu nog officiele benaming) Taupo niet meer zullen aandoen. Dit lijkt tot nu toe redelijk los te lopen want als ik in town ben, hoor ik aardig wat landgenoten en buren (Duitsers) om me heen kakkelen.
Anyway, terug naar mijn Rotorua avontuur, die "highway" brengt je dus redelijk snel en ook via een mooie route, naar deze stad van vieze luchtjes. Rotorua staat namelijk bekend om zijn geothermische activiteit van vulkanische oorsprong. Met andere woorden, de aarde kookt en borrelt hier en zoals gezegd komen daar luchtjes (zwavel...of eigenlijk rotte eieren) bij vrij waar je niet echt blij van wordt. Aan de andere kant er eenmaal een beetje aangewend, ruik je het niet meer....niet echt, dan. Rotorua staat ook bekend om z'n grote Maori gemeenschap. Om het dagelijks leven een leuk commercieel tintje te geven, is het mogelijk om Whakarewarewa, ja ik daag je uit om dit uit te spreken :-) , te bezoeken. Ik ben natuurlijk ook gewoon maar een toerist en heb me dus een middagje ondergedompeld in de Maori manier van leven. Aangezien Rotorua over geisers, heetwaterbronnen etc. beschikt, wordt hier in het dagelijkse bestaan gebruik van gemaakt. Het eten wordt ondermeer in een poel kokend heet water gehangen en voor je het weet, heb je gestoomde worteltjes, brocolli enzovoort. (daar zouden ze misschien bij Iglo, of producenten die stoommaaltijden aanbieden nog wat van kunnen leren) Best heel efficient, om zo te koken of te magnetronnen want een soort houten box met deksel wordt als combimagnetron gebruikt (toen ik er was stonden er allerlei gerechten in en er is me verteld dat wanneer er een steen op ligt, de deksel er absoluut niet van mag worden afgehaald, want dan wordt er een cake of pie bereidt), ik heb een foto bijgesloten. Naast mijn bezoekje aan dit speciale "dorp" heb ik rondgewandeld in het stadspark, ook hier vind je modderpoelen en "stoombaden", hiervan ook een paar foto's. 's Avonds heb ik lekker met een glaasje wijn en heerlijke italiaanse hapjes op een terras de krant zitten lezen om vervolgens weer naar huis te karren. Ik bofte die dag erg met het weer, maar thuis aangekomen, moest ik helaas constateren dat ik behoorlijk verbrand was. Dat gat in de ozonlaag dat zit dus recht boven Nieuw-Zeeland (althans dat denk ik), in ieder geval moet je hier erg oppassen met de zon, ik probeer me dus ook goed in te smeren, maar eindig toch iedere keer na 5 stralen zon als kreeft, ongeacht factor 30.

Vorig weekend hadden we een lang weekend, Labour weekend. Reden voor de NZ-ers om er massaal op uit te trekken, zo ook wij. Richting Whakatane/Ohope, hier ben ik al eerder geweest (met de boxwedstrijd), maar het was toen zulk slecht weer dat ik weinig van het strand, waar deze plaatsen vooral om bekend staan, gezien heb. Nu was het gelukkig mooi en heb ik misschien wel er iets teveel van gezien, 13 kilometer om precies te zijn... Dat heeft waarschijnlijk even wat toelichting nodig. We logeerden weer bij Lauren's vriendin Jan, die evenementen organiseert. Dit keer was het een liefdadigheidsrun, die je dus mocht rennen of "walken". Je kon kiezen uit 3 afstanden, 3, 5 of 10 km. Hoe ik dan aan 13 km ben gekomen...tja, dat is een goede vraag. Ik ging van start met het idee dat ik maximaal de 5 zou halen (ik moet er even eerlijkheidshalve bij vermelden dat de avond van te voren de wijn redelijk goed smaakte en hoewel geen kater, wel een beetje duf...). Op een gegeven moment zat ik echter zo in het ritme dat toen ik eenmaal bij het 5 km punt was aangekomen, ik besloot om die volgende 5 ook nog maar te doen. Vervolgens ben ik gewoon simpelweg langs het eindpunt opgelopen. Toen ik eenmaal op een punt kwam en dacht "hier ben ik eerder geweest", realiseerde me dat ik te ver was gelopen. Eenmaal terug bij het startpunt kwamen Jan en Lauren niet meer bij..., maar goed ik had mijn beweging weer gehad. Overigens ga ik serieus overwegen om als ik terug ben in Nederland de Vierdaagse te lopen (vrijwilligers?!?), ik heb al heel wat afgewandeld. Komt ook wel bij dat ik binnenkort de Tongariro Alpine Crossing wil lopen, die is 19,8 km. Mount Tongariro is een vulkaan gelegen in het eerste National Park van NZ, zo'n 20 kilometer van Taupo. Vanuit het keukenraam heb ik uitzicht op de "mountain", en dat is echt een spectaculair gezicht.

Dit weekend was ik ook weer lekker toeristisch bezig, maar ben wat meer in de lokale hoek gebleven. Een uitgesproken zondagmiddag activiteit het bezoeken van de "botanical gardens". Alles staat volop in bloei en ondanks het misschien wat bejaarde karakter van dit uitstapje heb ik er erg van genoten. Hierna ben ik een beetje gaan cruisen, ik beschik over alle mogelijke wegenkaarten die er maar te vinden zijn (een behulpzame dame bij de AA, de NZ ANWB, heeft me werkelijk alle kaarten in de maag gesplitst van het Noorder eiland die er maar voor handen zijn en wilde me ook al alles voor het Zuidereiland meegeven, maar ik heb gezegd dat ik daar nog wel een keer voor terug kom). Nee, niks geen GPS, gewoon ouderwets kaartlezen en ongetwijfeld zal een gedeelte van de mannelijke lezers nu zorgelijk zijn wenkbrauwen ophalen. Niet nodig..., kaartlezen is aan mij wel besteed en bovendien het is een eiland he, daar kan je niet echt vanaf rijden :-). Ik ben niet verdwaald (bovendien is het juist ook wel een beetje avontuurlijk dat je niet weer waar je uitkomt) en ik heb genoten en me ook weer verwonderd over de schoonheid van dit land. De volgende uitjes die op het program staan, volgende week ben ik van plan om naar Art-Deco stad Napier te gaan, over twee weken ga ik Wellington verkennen.

Morgen weer aan het werk, het is te merken dat het toeristische seizoen hier begonnen is. We hebben het behoorlijk druk en ik maak lange werkdagen, ik vind het echter nog steeds erg leuk en ga dus met veel plezier naar kantoor. Na een drukke dag nog even sporten om het eruit te zweten en het hoofd leeg te maken. De afgelopen weken waren dus best druk en ik ben dus een beetje sloom met mailen en skypen. Toch wil ik jullie allemaal erg bedanken voor jullie berichtjes zowel naar mijn prive email als op mijn weblog. Het is heel fijn om op de hoogte te worden gehouden en ik hoop dat jullie dit ook blijven doen. Voor het skypen zal ik ook proberen om wat tijden af te spreken, want het verschil is dus nu 12 uur en ik kan dus al in "morgen" leven, terwijl jullie nog bezig zijn met "gisteren".

Ten slotte nog een laatste nieuws feitje, het heeft NZ weken in de ban gehouden, maar de kogel is door de kerk. Ja, "The Hobbit" gaat er toch komen. Voor degene die zich afvragen waar ik het in godsnaam over heb, "The Lords of Rings" zullen weinig mensen gemist hebben, het vervolg hierop "The Hobbit" staat nu op stapel en enkele weken geleden is hierover een internationale rel uitgebroken, waar Peter Jackson (de regisseur), vakbonden, Warner Bros en ten slotte John Key (de minister president van NZ) de hoofdrol in speelden. Inmiddels heeft de NZ regering een soort regeling getroffen en kunnen de Kiwi's dus weer uitkijken naar Orks, Hobbits, Elfen en weet ik wat nog meer voor aanverwanten artikelen...In 2012/13 kunnen we ons dus massaal weer vergapen aan "Het land van de lange witte wolk" .

Kia Ora!!!!

  • 31 Oktober 2010 - 08:28

    J En H:

    O wat krijg ik een heimwee van jouw verhalen!! We zitten hier in Brugge weg te regenen en gaan heerlijk weer naar ons warme huisje. Het is mooi geweest een hele week lang vakantie en het is weer genoeg. Heerlijk om te lezen welke avonturen je meemaakt met je grote grijze vriendin en ik heb alles zo duidelijk op mijn netvlies staan. Geniet ervan en een hele dikke kus van ons !
    Ga in Napier naar de Gannets, doen hoor !

  • 31 Oktober 2010 - 16:24

    Niels:

    Grappig, tot nu toe iedere keer wanneer ik een blog van je ontvang dacht ik de dag ervoor ergens in een flits: goh hoe zou het inmiddels met Marie Louise zijn? nou, nu ben ik weer helemaal op de hoogte :) Tongariro Crossing is heeel gaaf om te lopen en als je als eerste in de wereld de zon wilt zien opkomen moet je vanaf Napier ff doorrijden naar Gisborne en de wekker vroeg zetten, is de eerste stad die de zon zieet opkomen. Well have fun and don't work too hard :) Groetjes Niels

  • 01 November 2010 - 12:38

    Frank:

    Hi Lou, bij het lezen van je verslag rook ik die geur alweer van rotte eieren. Kan me herinneren dat we daar een nacht geslapen hebben. De ochtend dat ik daar wakker werd had ik voor de mede rezigers na het ochtendritueel vriendelijk het badkamer raam open gezet maar dat werd niet in dank afgenomen. Het is ook nooit goed

    klinkt alsof je je prima vermaakt daar op het eiland. We zouden graag terug gaan maar voor de kerstvakantie hebben we toch een camper gehuurd in Perth en gaan we daar lekker rond touren. we gaan de 18e heen en guess what. Ik kwam er achter dat de 19e U2 optreed in Perth dus ik heb snell ff kaarten gekocht voor de familie. Helemaal top toch! Ben benieuwd hoe het is maar de vakantie kan wat mij betreft al niet meer stuk.

    Gelukkig kunnen wij ons niets voorstellen bij het herfstachtige weer in NL. Hier nog steeds lekker 30+ maar het regenseizoen zit eraan te komen.

    Dat Skypen gaat niet helemaal lukken maar misschien moeten we ff een datum prikken!

    Dikke kus en tot gauw op de Skype en veel plezier in Napier!

    Frank

  • 04 November 2010 - 18:20

    Truusloeffen@hetnet.:

    hallo marie-lou.
    Leuk weer omvanje te horen en fijn dat het goed gaat.Hier regend het iedere dag maar vanmorgen hebben we toch weer droog gewandeld het was heerlijk.In cuyk komt een toneelstuk over Cuyk en ten bate van de Kerk die heel mooi gerestereerd word en dus veel geld kost daar werkt ook de harmonie aan mee het geheel staat onder leiding van Hendriks misschien ken je die nog we van toen jij ook daar bij was er werken 120 mensen aan mee
    het geheel speelt zich af in het weekend 3 keer .
    Ben benieuwd Liefs Truus.

  • 05 November 2010 - 09:31

    Truus:

    Sorry Marie-lou.
    hetis niet Hendris die het stuk dirigeert.Ik heb me vergist.Peter Evers heeft het geschreven .Regie Silvia Hageman,Louk Hombergen en Harrie Vullings.Harmonie dus Het koor Noisy Voises en een kinder koor een combo nog wat solisten een dansgroep en ook de kuumers geven hun mening.
    Groetjes Truus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Taupo

Lou Down Under

Recente Reisverslagen:

20 Juli 2011

The Countdown...

09 Mei 2011

Kilometers vreten...

11 April 2011

Spanning en sensatie...

05 Maart 2011

Goede tijden, slechte tijden....

23 Januari 2011

The Kiwi Way
Marie-Louise

Op 29 juli gaat mijn grote avontuur beginnen, een jaar wonen en werken in Taupo, Nieuw Zeeland! Nog twee weekjes in Nederland met veel bezoekjes aan familie en vrienden. Lijstjes afwerken van things-to-do, maar me vooral ook voorbereiden op deze enorme uitdaging!!

Actief sinds 16 Juli 2010
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 36023

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 10 Maart 2016

Hallo Wereld!

29 Juli 2011 - 27 Oktober 2011

Lou Down Under

29 Juli 2010 - 30 November -0001

Lou Down Under

Landen bezocht: