Back to the Future - Reisverslag uit Canberra, Australië van Marie-Louise - WaarBenJij.nu Back to the Future - Reisverslag uit Canberra, Australië van Marie-Louise - WaarBenJij.nu

Back to the Future

Door: Marie-Louise

Blijf op de hoogte en volg Marie-Louise

17 Augustus 2011 | Australië, Canberra

Hierbij weer even een update van deze kant van de wereld. Ik ben inmiddels bijna 3 weken in Australie en ik geniet met volle teugen! Na mijn laatste bericht vanuit Melbourne, heb ik de huurauto opgehaald en ben richting Phillip Island gereden. Dit eilandje staat met name bekend om haar wildlife; wallabies hoppen hier over de weg, koala's hangen in de bomen (in een reservaat weliswaar) en in de avond komen de kleinste pinguins (slechts 33 cm, maar ze maken me toch een herrie) met honderden tegelijk uit de zee waggelen. Ik vond het natuurlijk allemaal even geweldig, ik heb bijvoorbeeld belachelijk veel foto's van de koala's gemaakt, maar ze zijn zo schattig.

Op Phillip Island is een goede track uitgezet, die gedeeltelijk over het strand loopt. Het was prachtig weer, dus optimaal genieten. Ik zat in een aangenaam hostel (ja...ja...mijn eerste backpacker actie had ik te pakken) en hoewel het erg rustig was, daar toch gezellig zitten kletsen met mede backpackers.

Vanuit Phillip Island ben ik richting Ballarat gegaan, ten westen van Melbourne. Ballarat ligt in de zogenaamde "Goldfields". Rond 1850 is hier voor het eerst goud gevonden en dit vormde voor veel gelukzoekers reden om naar deze streek te trekken in de hoop hun slag te slaan. In Ballarat is er rondom deze goudkoorts een soort themapark opgezet (denk openlucht musem in Arnhem) en je bent hier wel zo'n beetje de hele dag zoet met rondkijken en ervaren hoe de mensen leefde in die tijd. Er waren ook allerlei "nieuwerwetse" uitvindingen te zien zoals een stoommachine. Ik vond het erg interessant, het was alleen jammer dat het ontzettend regende en ik op een bepaald moment verkleumd was tot op het bot.

Vanuit Ballarat ben ik naar Bendigo gegaan, nog steeds in The Goldfields. Deze plaats heeft een leuk centrum en een mooi stadspark. Tijdens een wandeling rook ik een wat vreemde lucht, maar kon niet echt opmaken wat het was. Op een bepaald moment keek ik naar boven naar de toppen van de bomen en....was het een vogel...was het een vliegtuig...was het Super-Grover (sorry...ben even in mijn Sesamstraat tijd gedoken). Nee, het waren "flying-foxes". Tientallen hingen er in de bomen. Flying foxes zijn een soort groot uitgevallen vleermuizen. Het zijn niet de meest gezellige beesten om naar te kijken, maar vond het wel bijzonder om ze zo open en bloot in het daglicht te zien.

Vanuit Bendigo ben ik naar Beechworth gegaan, een superschattig plaatsje met ongeveer 1000 inwoners. Veel oude gebouwen en allerlei winkeltjes met veelal rommel, maar wel grappig om te zien. Vanuit Beechworth via Echuca naar Canberra en daar ben ik nu. Ik vond The Goldfields leuk en interessant, ook omdat het landschap wat Nieuw Zeeland-isch aandoet met heuvels en groene weilanden, maar ik kan me voorstellen dat een jonge, snelle backpacker hier wat minder z'n heil vindt. Voor de wat meer belegen reiziger, zoals ik zelf, wel een aanrader :-)

Goed zoals gezegd nu in Canberra. Hoewel je zou verwachten dat Sydney of Melbourne de hoofdstad is van Australie, is uiteindelijk Canberra met deze titel aan de haal gegaan. Het politieke leven concentreert zich dus hier en het parlementsgebouw is ook niet bepaald te missen. Het staat op de zogenaamde "Capital Hill" en is een enorm bouwwerk wat gedomineerd wordt door een soort 3-poot. Er zijn gratis rondleidingen te volgen in het gebouw en ik heb me dus even ondergedompeld in de Australische politiek. Ook heb ik een bezoek gebracht aan The Australian War Memorial. Zowel in WO I als II zijn er veel Australiers gesneuveld, een groot aantal omdat ze onder de Japanners moesten werken aan de beruchte "Birma spoorlijn". Het "Memorial" ligt aan het einde van "Anzac Parade" een brede laan waaraan verschillende herdenkingsmonumenten staan symbolisch voor alle oorlogen in het verleden (en heden) waarin Australie betrokken is geweest (als vredesmacht).

Overigens zit ik nu ook volledig tussen de Aussies, want in het hostel waar ik momenteel verblijf "woont"een clubje gasten die hier doordeweeks werken. Omdat er in Canberra best wel wat te beleven is (en ik voldoende tijd heb om dingen te bekijken), heb ik me hier voor een paar dagen gestationeerd. Ik ben daarom een soort geadopteerd en 's avonds wordt er voor me gekookt en eet ik met ze mee. Nieuw Zeelanders zijn gastvrij, maar Australiers zo mogelijk misschien nog wel meer. Aussies zijn erg trots op hun land en zijn meer dan bereid om je tips te geven waar je naar moet gaan etc. Eerder deze week liep ik bv. een track in een National Park (Mount Tennant, behoorlijk pittige beklimming, maar o zo gaaf want kangaroos "all over the place" in het wild) vlakbij Canberra en bij het afdalen passeerde mij een wat oudere man. We raakten een beetje aan de praat en toen hij hoorde dat ik uit Nederland kwam, werd ik gelijk bedolven onder tips voor plaatsen waar ik eens zou moeten gaan kijken.

Mijn tijd in Canberra was erg leuk, maar langzamerhand ga ik richting Sydney, ik heb nu al behoorlijk veel over deze stad gehoord en ik ben erg benieuwd naar wat me te wachten staat. Meerdere Aussies hebben al de vergelijking gemaakt met een "mini New York". Ik ga ook langzamerhand het betere weer tegemoet, hoewel ik nu ook niet mag klagen. De afgelopen dagen was het prachtig, vandaag regent het maar dat mag de pret niet drukken.

Tot zover weer even een update vanuit Down Under :-)
Keep you posted,
Marie-Louise

  • 17 Augustus 2011 - 07:16

    Inge Elfrink-Thelose:

    Lieve Marie-Louise,

    Wat ontzettend leuk en fijn om jou zo te blijven volgen met al jouw bijzondere en indrukwekkende avonturen.! En ik vind het toch ook heel erg fijn jou straks weer te zien en gezellig face-to-face te kletsen. Ligt mij toch echt beter dan mailen.

    Lees dat je richting Sydney gaat en geef graag aan je door dat Niels en Sophie jou ook graag ontvangen. Geheel vrijblijvend, maar vind het de moeite waard om aan je door te geven.

    Met ons alles helemaal goed. Ons huis staat te koop en wij zijn lekker bezig om een move richting het Zuiden te maken. Wij hopen ergens tussen Breda en Den Bosch ons nieuwe stekkie te vinden.

    Super veel liefs van ons,
    Harm & Inge, Jasmijn, Merel en Krijn

  • 17 Augustus 2011 - 07:21

    Jorn:

    Cool!

    Groetjes,
    Jorn

  • 17 Augustus 2011 - 18:33

    Gerda:

    Hoi Marie Louise,

    Wat maak jij toch een hoop mee en wat zie je veel! Hoe moet je toch ooit weer wennen aan dat saaie Woerden? (waar vorige week wel mooi de 50.000e inwoner is geboren! :-)

    Hier alles goed ! Na een heerlijke vakantie (wij hebben het mooie weer gewoon opgezocht!) ben ik inmiddels aan mijn eerste heuse job begonnen.
    Ik kijk er toch wel naar uit dat jij weer gezellig in de straat woont, hoor!
    Maar eerst nog heel veel plezier in dat verre Australië!

    liefs van Gerda

  • 17 Augustus 2011 - 20:12

    Jessica:

    Hay stoere schoonzus,
    Super dat je geniet in t geweldige Down Under. Thomas wil wel een koalavriendje hebben zegt hij :-) elands spotten in t wild is bijna net zo stoer ;-) Geniet nog en we spreken elkaar, lieve groet Jessica Xx

  • 19 Augustus 2011 - 08:32

    Truus :

    Ik had niet in de gaten dat je al weer 3 weken daar zat .Probeer wat contakten te maken dat verhoogd de gezelligheid.Zoals je al schreef.
    Je verslagen vind ik erg leuk ik lees ze met veel plezier.Ik wacht op het volgende.gr. Truus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marie-Louise

Op 29 juli gaat mijn grote avontuur beginnen, een jaar wonen en werken in Taupo, Nieuw Zeeland! Nog twee weekjes in Nederland met veel bezoekjes aan familie en vrienden. Lijstjes afwerken van things-to-do, maar me vooral ook voorbereiden op deze enorme uitdaging!!

Actief sinds 16 Juli 2010
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 36023

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 10 Maart 2016

Hallo Wereld!

29 Juli 2011 - 27 Oktober 2011

Lou Down Under

29 Juli 2010 - 30 November -0001

Lou Down Under

Landen bezocht: