Bye, bye New Zealand...Hello Australia - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marie-Louise - WaarBenJij.nu Bye, bye New Zealand...Hello Australia - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marie-Louise - WaarBenJij.nu

Bye, bye New Zealand...Hello Australia

Door: Marie-Louise

Blijf op de hoogte en volg Marie-Louise

03 Augustus 2011 | Australië, Melbourne

Afgelopen vrijdag was het dan zover, ik vertrok richting Australie en nam dus voorlopig even afscheid van Nieuw Zeeland!! Na 1 jaar dit land mijn "thuis" te hebben genoemd, was het best even raar om weg te gaan. Gelukkig weet ik dat ik nog eventjes terug ga, voordat ik echt afscheid moet nemen. Na een kleine 4 uur vliegen strekte Melbourne zich voor me uit...wauw...dit was wel even wat anders dan Auckland of Wellington, wat voor NZ begrippen de grote steden zijn, zover het oog kon reiken zag ik huizen, huizen en nog een huizen...en in de verte hele hoge gebouwen, dit was weer het echte werk! In Melbourne wonen 3.9 miljoen mensen, dat is bijna net zoveel als in heel NZ (4.3 miljoen). Na een voorspoedig verlopen vlucht van zo'n 4 uur werd ik door de douane-beambte met een "welcome, doll" toegelaten in het land van de skippy's.

Ik had al uitgevist dat ik de "skybus" vanaf het vliegveld naar het station kon nemen, vandaar uit kon ik met een tram o.i.d. verder, maar dat moest ik nog even uitvinden. Bij aankomst op het Southern Cross station werd ik door een onvriendelijke dame doorverwezen naar een, gelukkig, vriendelijke meneer die me vertelde welke trams ik kon nemen. Toen ik het station uitstapte, wist ik even niet wat me overkwam. Ik ben geloof ik geen grote mensen massa's meer gewend :-). Een enorme menigte van mensen met erg veel haast, ook zoiets wat ik al een tijdje niet meer heb ervaren, was op weg naar de juiste bus/tram etc. Het was dan ook midden in het spitsuur, want rond 18.00 's avonds (overigens is het in Melbourne, 2 uur vroeger dan in NZ, het scheelt 8 uur met Nederland). Ik voelde me best een beetje verloren in de menigte, met een enorme backpack op mijn rug en nog een kleine zware rugzak in de hand was ik ook niet bepaald wendbaar, dat backpacken heb ik nog niet helemaal onder de knie :-). Gelukkig kwam de tram die ik moest nemen al snel, maar de chauffeur was niet bepaald vriendelijk toen ik vroeg of hij me wilde waarschuwen wanneer ik eruit moest. Gelukkig liet een behulpzame Aussie het mij weten toen ik de halte bereikt had. Toen moest ik nog een andere tram nemen die me naar het hotel zou brengen en een chagrijnige chauffeur verder (mijn eerste indruk van het Aussie OV was dus niet echt geweldig, maar dat is inmiddels helemaal bijgesteld) was ik dan toch op plaats van bestemming! Ik werd helemaal blij toen ik had ingecheckt in mijn hotel, want een erg fijn 1 Bedroom apartment, inclusief keuken. Ja..ja, ik weet het...dat is ook niet echt backpacken zoals het hoort, maar dat gaat heus nog wel komen... Heb mezelf even deze luxe toegestaan om te acclimatiseren.

Na een toch ietwat gebroken nacht (want stiekem is het toch allemaal wel erg spannend), ging ik zaterdagochtend eerst maar eens even op verkenning in het buurtje waar m'n hotel gevestigd is. Melbourne kent vele leuke buurtjes, waar talloze restaurants, winkeltjes, galeries etc. gevestigd zijn. Tijdens het landen van het vliegtuig raakte ik in gesprek met mijn buurman, een Kiwi, die me vertelde dat Australie wel iets heeft van NZ, maar dat Melbourne toch wel even anders is. Nou dat klopt als een bus, in NZ geven de meeste mensen er niet zo heel veel om hoe ze erbij lopen, hier is het een parade van hippe kippen :-) en Melbourne doet wel wat Europees aan.

Ik zit op zo'n 10 minuten afstand van het "CBD" (Central Business District of wel stadscentrum). De stad heeft een goed en overzichtelijk tramsysteem en ik heb daar de afgelopen dagen veelvuldig gebruik van gemaakt. De stad is een bijzondere mix van oude en nieuwe gebouwen. Vergeleken met onze Europese steden is Melbourne natuurlijk ook nog een erg jonge stad, maar er staan toch redelijk wat gebouwen die al van "wat langer geleden" dateren. De term "shop till you drop" gaat hier absoluut op. Het is jammer dat het niet naast de deur is, maar voor de echte shopliefhebber is dit "absolutely heaven". Mijn zuurverdiende centen heb nu even een andere priorieit, maar oh...ik zou hier helemaal los kunnen gaan (en ik kan me wel een paar mensen voorstellen die hier ook heel blij zouden worden...!!)

Maar niet alleen voor het shoppen is het leuk om naar Melbourne te gaan, laat ik even een kort overzicht geven van wat ik allemaal gedaan en gezien heb. Zaterdag heb ik me met name een beetje georienteerd, hoe de stad is elkaar zit en me even ondergedompeld in de urban way of living. Na de drukte van de stad, moest ik even bijkomen...en heb ik een tijdje in een van de stadsparken van het zonnetje genoten. Zondag heb ik het "National Aquarium of Melbourne" bezocht, heb hier de meest wonderlijke vissen en andere zeebewoners aangeschouwd, leuk en interessant! Daarna ben ik richting Queen Victoria Market gegaan. Dit is een van de grootste (gedeeltelijk) openlucht markten van het zuidelijk halfrond. Ik was met name geinteresseerd in de "food market", marktkoopmannen staan hier om het hardst te schreeuwen, zoals op iedere markt, om hun waar aan te prijzen. De meest curieuze dingen zijn hier te verkrijgen, waaronder kangaroovlees (ahhh...skippy) en krokodil (yiak...overigens werd op NZ tv "Masterchef Australia"uitgezonden en daar moesten de deelnemers een paar weken geleden krokodil bereiden. Dat luistert blijkbaar nogal nauw, want te kort gekookt...rauw en te lang...gevalletje schoenzool, ik laat deze "lekkernij" even aan me voorbij gaan). Hoe dan ook het was fascinerend om te zien.

Maandag ben ik richting St Kilda Beach gegaan, hier komen 's avonds kleine pinguins het strand op waggelen. Ik spotte ook een pinguin tussen de stenen! Nu was het er erg rustig, maar in de zomer waarschijnlijk een "place to be", inclusief hippe strandtenten. Vervolgens een bezoekje gebracht aan de mooie Melbourne ZOO, hier heb ik wel een paar uur doorgebracht. Na afloop richting de wijk Fitzroy, zoals gezegd zijn de verschillende buurtjes in Melbourne de moeite waard om te bezoeken. Wederom een leuke mix van restaurants en winkeltjes en in een van de cafeetjes een heerlijke pasta gegeten.

Dinsdag ben ik eerst richting de "Shrine of Rememberance" gegaan, een gedenkmonument voor de gesneuvelden "Victorians" (Melbourne ligt in de staat Victoria) van WO I en II. Hierna heb ik een paar uur rondgedwaald in The Botanical Gardens. Prachtige tuinen die tot de mooiste van de wereld behoren. Nu, in de winter, waren ze al indrukwekkend, wanneer ik terug ben in Melbourne (ik vlieg eind oktober vanuit hier terug naar NZ), ga ik zeker nog een keer terug. Het is dan lente en hopelijk staat alles volop in bloei. Na mijn bezoek aan de tuinen, heb ik nog wat verder rondgekeken in St. Kilda, de wijk waar mijn hotel ligt. Vandaag ben ik lange tijd in de "National Gallery of Victoria International" geweest. Ze hebben hier een enorme collectie van Europese meesters vanaf de 15e eeuw, maar ook moderne kunst en bv. stoelen van "Rietveld, Eames en Arne Jacobsen" In ieder geval een super interessant en mooi museum.

Ik heb enorm geboft met het weer, officieel is het nog winter, maar vandaag voelde het compleet als lente aan. Ook de afgelopen dagen was het prachtig. Na mijn bezoek aan het museum dus heerlijk op een terrasje van de zon genoten en daarna nog lekker door de stad geslenterd, waarbij ik het toch niet helemaal kon laten om me nog even aan de winkels te vergapen.
Morgen verlaat ik Melbourne, ik haal morgenochtend de huurauto op en ben van plan om dan richting Phillip Island te gaan, waar ik hopelijk koala's en pinguins kan gaan zien. Ik heb in ieder geval van Melbourne genoten, ik heb waarschijnlijk nog maar een fractie gezien, maar ik kom hier over een kleine 2 maanden weer terug, dus dan kan ik nog even in de herkansing. Ik houd jullie op de hoogte van m'n Aussie avontuur :-)

Veel groeten uit Melbourne,
Marie-Louise

  • 03 Augustus 2011 - 11:54

    Daan:

    Veel plezier tussen de koala's en pinguins! X Daan

  • 03 Augustus 2011 - 15:10

    Niels:

    Good stuff! Ik heb Melbourne gemist toen, leuk om te lezen. Ga je nu een roundtrip Australie maken? Ja botanic gardens in Sydney waren ook zo prachtig. Je hebt een greenstone om je nek! wat betekent het? Love that roo laying there :) Pas op jezelf. Groetjes Niels

  • 03 Augustus 2011 - 21:24

    Tannie:

    Hey backpacker!! Kom je er al n beetje in om je tas elke dag uit en in te pakken? Leuke OV ervaring, altijd goed voor leuke verhalen!
    Heel veel plezier :-)! Ik verheug me al weer op je nieuwe avonturen!

  • 09 Augustus 2011 - 08:57

    Truus L.:

    Leuk om weer iets van je te horen. schitterennd verhaal .Ik heb bedacht je moet maar schrijfster worden.
    Wie weet eerst maar weer goed terug komen in Holland.Maar ik vind het wel knap wat je allemaal doet. ik wens je nog een goede verdere reis toe .Wij hebben de 11steden tocht er al weer op zitten hadden prachtig weer en een mooie tocht.Liefs Truus.

  • 17 Augustus 2011 - 07:18

    Jorn:

    Kick! Dat gecamoufleerde zeepaard is vaag.
    Gr.
    Jorn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marie-Louise

Op 29 juli gaat mijn grote avontuur beginnen, een jaar wonen en werken in Taupo, Nieuw Zeeland! Nog twee weekjes in Nederland met veel bezoekjes aan familie en vrienden. Lijstjes afwerken van things-to-do, maar me vooral ook voorbereiden op deze enorme uitdaging!!

Actief sinds 16 Juli 2010
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 36072

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 10 Maart 2016

Hallo Wereld!

29 Juli 2011 - 27 Oktober 2011

Lou Down Under

29 Juli 2010 - 30 November -0001

Lou Down Under

Landen bezocht: