Amazing Sydney - Reisverslag uit Port Macquarie, Australië van Marie-Louise - WaarBenJij.nu Amazing Sydney - Reisverslag uit Port Macquarie, Australië van Marie-Louise - WaarBenJij.nu

Amazing Sydney

Door: Marie-Louise

Blijf op de hoogte en volg Marie-Louise

05 September 2011 | Australië, Port Macquarie

De tijd vliegt!! Mijn dagen zijn zo gevuld met de toerist uithangen dat een "verslag" achter laten op mijn weblog er een beetje bij in schiet, maar nu dan toch weer even een update.

Na mijn bezoek aan Canberra ben ik in de richting van Sydney gereden, maar alvorens de stad aan te doen, heb ik een aantal dagen in The Blue Mountains doorgebracht. De weg er naar toe was prachtig en deed hier en daar wat Nieuw Zeeland-isch aan.

The Blue Mountains, de naam is vanwege de blauwe gloed die de eucalyptusbomen afgeven, staan met name bekend om "The Three Sisters". Dit is een rotsformatie die volgens Aboriginal overlevering zo heet omdat er 3 zusters versteend zouden zijn. Het is een prachtig gebied en ik heb er een volle dag een stevige track gelopen waarbij ik onderweg vergezeld werd door allerlei andere backpackers ondermeer afkomstig uit Italie en Duitsland.
Door The Blue Mountains slingert een weg die je bij allerlei grappige plaatsjes brengt, een wat grotere plaats is Katoomba, weliswaar erg toeristisch, maar een leuke plek met winkeltjes en restaurantjes.

Na een paar dagen genieten van de rust en natuur was het tijd om dan toch richting Sydney te gaan. Ik kan maar een ding zeggen over deze stad "Geweldig". In een eerder bericht meldde ik dat Melbourne wat Europees aandoet, Sydney heeft een geheel eigen karakter, maar wordt door Aussies ook wel mini New York genoemd. Dat kan ik niet uit eigen ervaring zeggen (NY staat nog (hoog) op mijn lijstje van "steden om te bezoeken") maar ik vond het in ieder geval een fantastische stad!!

Er zijn prachtige oude gebouwen, meerdere schitterende tuinen, verschillende havens en indrukwekkende bruggen (daarover zo meer). Alles is erg schoon en ik vond de mensen erg vriendelijk. Uiteraard is Sydney ook de stad van het beroemde Opera House en dan kan een bezoek aan een opera eigenlijk niet uitblijven (althans wat mij betreft dan). Zo bevond ik me dus afgelopen woensdag bij de voorstelling van Lakmé. De opera, maar met name de 2 oudere dames die naast me zaten en helemaal enthousiast werden toen ze hoorde dat ik uit Nederland kwam en me vervolgens uitnodigde voor een glas wijn en er op stonden me na de voorstelling terug naar de hostel te brengen (ik had een erg veilig gevoel in Sydney, maar zij wilden echt niet dat ik alleen over straat ging), maakte het helemaal een leuke ervaring.

Ik heb zoveel gezien en gedaan in Sydney dat het jullie een halve dag zou kosten om door het verhaal heen te worstelen, dus laat ik het in een notedop vatten. Allereerst heb ik met name de stad een beetje verkend door George Street (zo'n beetje Sydney's slagader) af te lopen, dit bracht me bij Circular Quay, van waaruit de ferries vertrekken naar verschillende eilandjes die allen tot Sydney behoren. Mijn bezoek aan de supermooie Botanical Gardens nam een paar uur in beslag om daarna de ferry naar Manly, een van de eilandjes met een zeer laidback sfeertje, te nemen. Uiteraard was ook een bezoek aan het vermaarde Bondi Beach onvermijdelijk. Nog geen flanerende dames en heren in zwemkleding (het weer was prachtig, maar nog wel een beetje fris), maar wel veel surfers.

Sydney's Aquarium en dierentuin vond ik beide een bezoek meer dan waard, evenals de Chinese Garden. Tja...en dan heb ik me toch ook weer vergaapt aan de winkels. De Australische economie doet het (blijkbaar) niet slecht , je struikelt hier werkelijk over de designer shops en alles is even mooi, maar ook prijzig :-). Klapstak was een bezoek aan David Jones (zeg maar de Australische Bijenkorf), de lente is hier afgelopen week officieel begonnen en ter ere daarvan was de hele benedenverdieping gedecoreerd met de meest waanzinnig mooie bloemstukken. Als groot liefhebster van bloemen, vond ik dit dus helemaal het einde. Was best een beetje trots toen ik een medewerker van de winkel tegen klanten hoorde zeggen dat veel bloemen "from Holland" waren :-)

Het echte hoogtepunt van mijn dagen Sydney was toch wel "The Bridge Climb". Hartstikke toeristisch, dat geef ik gelijk toe, maar wel erg gaaf! In een speciaal pak en "vastgeketend" aan de Sydney Harbour brug, beklim je de brug en op het hoogste punt (de top is 134m boven zeeniveau) heb je echt een adembenemend uitzicht over de stad terwijl onder je het verkeer over de brug heen raast. Ik deed de beklimming tijdens zonsondergang en tijdens Sydney's spitsuur, dus het verkeer stond in dit geval behoorlijk vast, maar het was een mooi gezicht om al die koplampen en de lichtjes van alle gebouwen te zien. Alles bij elkaar duurde dit avontuur zo'n 3,5 uur, ik heb er erg van genoten.

Inmiddels heb ik Sydney achter me gelaten en bevindt ik me in de Central Coast, dat betekent goudgele stranden, azuurblauwe zee en zonneschijn. Op dit moment ben ik in Port Macquarie, een leuk plaatsje met een mooie haven. Aan het einde van de week staat Brisbane op het programma, om daar te komen zal ik Byron Bay en de Gold Coast aandoen en misschien ga ik me nog wel aan een surfles wagen, want dat is wel echt ingebakken in de Aussie cultuur :-)

In Nederland zal het "gewone" leven langzamerhand wel weer van start zijn gegaan met werk en school. Best vreemd dat ik daar over een aantal maanden weer onderdeel uit van zal maken :-), maar kijk er ook wel weer naar uit. Nu heb ik nog zo'n 3,5 maand "overseas" voor de boeg, dus daar geniet ik nog maar even van.

Groeten vanuit een zonnig en warm Port Macquarie

Marie-Louise

  • 05 September 2011 - 07:46

    Monique Schaap:

    Hoi Marie,

    Geniet er nog maar flink van! Het blijft een 'once in your lifetime experience'. Dus pak je kansen! Hier is het momenteel herfstachtig en niet zo avontuurlijk als down under!
    Enne Marie..leuk je verhalen..ik geniet mee!

    Xmonique

  • 10 September 2011 - 15:09

    Truus.:

    Leuk hoor ik lees en herlees je verslagen .Erg leuk
    Geniet erven en maak veel foto'szodat wij straks ook mee kunnen genieten.
    Gr. en succes verder.

  • 14 September 2011 - 20:27

    Gerda:

    Wat ben jij toch avontuurlijk, nu alweer zo'n brugbeklimming!
    Ik was afgelopen week in Turkije, in Side, daar gingen veel mensen vanuit een bootje op zee met een parachute de lucht in. Ik heb me er niet aan gewaagd, maar voor jou zou het zeker iets zijn!
    Nog veel plezier de resterende tijd Down Under!
    groetjes van Gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marie-Louise

Op 29 juli gaat mijn grote avontuur beginnen, een jaar wonen en werken in Taupo, Nieuw Zeeland! Nog twee weekjes in Nederland met veel bezoekjes aan familie en vrienden. Lijstjes afwerken van things-to-do, maar me vooral ook voorbereiden op deze enorme uitdaging!!

Actief sinds 16 Juli 2010
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 36007

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 10 Maart 2016

Hallo Wereld!

29 Juli 2011 - 27 Oktober 2011

Lou Down Under

29 Juli 2010 - 30 November -0001

Lou Down Under

Landen bezocht: